پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
تیتر ۲۰ بررسی کرد؛
انتشارخبری مبنی بر خرید احتمالی دیارخودرو توسط گروه صنعتی ماموت بار دیگر این پرسش را مطرح کرده است که چرا در ایران به رغم تعدد خودروسازان، اتحاد شکل نمی‌گیرد. آیا اثرات تجمیع و ادغام خودروسازان در ایران شناخته شده نیست؟
کد خبر: ۶۵۳۳۲

تیتر20 - افزایش رقابت ، هزینه های سنگین تولید ، سرعت توسعه و تحول و تغییر نگرش ها باعث شده است که بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک خودروسازی جهان برای ماندن در رقابت و تولید بهتر و بیشتر با یک دیگر متحد شوند. در ایران اما هنوز این مساله به طورجدی مورد ارزیابی قرار نگرفته است.


اما ادغام و اتحاد خودروسازان در دنیای امروزیکی از سیاست‌های متداول  شناخته می شود که در سال های اخیر سرعت بیشتری نیز گرفته است. خرید سهام شرکت‌های کوچکتر توسط خودروسازان بزرگ و بنام جهانی نمونه‌های موفق زیادی نیز دارد که می توان به اتحاد استلانتیس اشاره کرد.


 اکثر آن‌ها نیز با موفقیت همراه بوده‌اند، در کشورمان نیز جسته و گریخته چنین اقداماتی نیز صورت گرفته است که می توان به اتحاد و شراکت گروه بهمن با اسنا(اتوبوس ساز) اشاره کرد.


 حال آنگونه که شنیده می شود گروه صنعتی ماموت قصد خرید سهام دیار خودرو را دارد. دیار خودرو هر چند خودروسازی قدیمی در شهر گلپایگان است اما تقریبا دست روی تولید هر خودرویی گذاشته است، بنا به دلایل مختلف آنچنان که باید نتوانسته است از بازار سهم مناسبی بگیرد.

 
در این شرایط در صورتی که تملک ماموت بر دیار خودرو قطعی شود، شرکت‌های زیرمجموعه دیار خودرو که سهام آن به نام دیار است نیز به مجموعه ماموت منتقل خواهد شد.


با توجه به سابقه و توان مالی ماموت می‌توان انتظار داشت تا دیار خودرو پس از سال‌ها، بتواند ازظرفیت و زیرساخت هایی که دارد در حد اندازه و تیراژ بسیار بالاتری استفاده کند.

 
البته برخلاف نظر برخی دلیلی ندارد که قصد ماموت از این خرید، صرفا بازایابی برند دیار خودرو باشد.بلکه ماموت نیز از ظرفیت ها و توان تولید این شرکت آگاهی دارد و می تواند با تجمیع خطوط تولید این شرکت و خطوط تولیدی که هم اکنون در اختیار دارد ،میزان تولید را افزایش بدهد.


از این طریق می تواند سهم قابل توجهی از بازار خودرو را نیز در دست بگیرد. بنابراین می‌توان گفت، با توجه به امکاناتی که مجموعه ماموت از هر جنبه‌ای در صنعت خودرو از آن برخوردار است، این پروژه با موفقیت همراه خواهد شد. در حال حاضر ۸۱ خودروساز در کشور به فعالیت مشغولند که نزدیک به ۳۰ خودروساز نسبت به بقیه مطرح تر هستند و از این بین رقابت اصلی بین دو غول خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو است.


 در این رابطه با توجه به اینکه تیراژ شرکت‌های کوچک بسیار پایین است و این امر افزایش هزینه تولید را برای آن‌ها در پی دارد و درآمدهای آن‌ها کفاف هزینه طراحی و توسعه را نمی‌دهد، تنها راهکار ادغام با شرکت‌های بزرگتر است.


 مهم‌ترین مولفه‌های رقابتی شدن بازار و محصولات، کیفیت بالا و قیمت پایین است که با بالارفتن تیراژ تولید و رسیدن خودروسازان به سوددهی تحقق می‌یابد، که به نظر می‌رسد ماموت در این راه چراغ اول را روشن کرده است.


مزایای ادغام و تجمیع خودروسازان
شرکت‌های ﺑﺰﺭگ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺟﻬﺎﻥ به تدریج جهت ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎ ﺭﻗﺒﺎ، ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺧﻮﺩ کردند ﻛﻪ ﺍﻳﻦ تصمیم ﻛﺎﻫﺶ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺳﻮﺩ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ صفر سودی ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺷﺖ.


بدین ترتیب شرکت‌های ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯ ﺑﺎ چالشی ﺟﺪﻱ برای ﻛﺴﺐ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﺳﻬﻢ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭ تقاضا ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪﻧﺪ و تنها  ﺭﺍﻩ ﭼﺎﺭﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﺩﻏﺎﻡ شدن، ﺩﺭ ﺗﺤﻘﻖ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﮔﺎﻡ ﻣﻮﺛﺮﻱ ﺑﺮﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻀﻤﻴﻦ کنند.


این در حالیست که خرید سهام شرکت‌های کوچک خودروسازی توسط شرکت‌های بزرگتر خودروسازی معمولاً یک رویداد معمول در صنعت خودروسازی است و به عنوان ادغام یا اکتساب شرکت‌ها شناخته می‌شود. 


این فرآیند می‌تواند به عنوان مثال به ازدیاد توانایی‌ها، توسعه بازار، بهره‌وری اقتصادی و بهبود توانایی‌های تحقق نوآوری کمک کند. 
در این راستا،ادغام به شرکت‌های بزرگ امکان برقراری تولید به مقیاس بزرگ‌تر را می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که با شرکت‌های خودروسازی بزرگ‌تر در بازار رقابت کند.


همچنین ادغام امکان کاهش هزینه‌های تولید خودروها را فراهم می‌آورد. زیرا بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید هزینه‌ها را کاهش داده و اشتراک گذاری منابع و تجربیات توسعه فناوری را تسهیل خواهد کرد، این امر در نهایت می‌تواند به بهبود کیفیت و نوآوری در محصولات خودرویی منجر شود.


از سوی دیگر با ادغام شرکت‌های کوچک، شرکت بزرگ‌تر می‌تواند انواع متنوعی از خودروها تولید کند و به این ترتیب به انعطاف‌پذیری بیشتر در مقابل تغییرات بازار برسد.


 ادغام می‌تواند به شرکت امکان گسترش بازار و دسترسی به بازارهای جدید را فراهم کند. از سویی شرکت‌های خودروسازی کوچک ممکن است در مواجهه با چالش‌های مالی یا تولیدی با مشکل مواجه شوند. ادغام می‌تواند به آن‌ها کمک کند که ریسک‌های مالی و عملی را کاهش دهند.


این اقدام به بهره‌وری از منابع انسانی، مالی، و فیزیکی کمک کند و منجر به بهبود عملکرد کلی شرکت شود و می‌تواند به توانایی تامین مواد و قطعات مورد نیاز برای تولید خودروها کمک کند و بهینه‌سازی زنجیره تامین را فراهم کند.


در نهایت نیز ادغام نیاز به مطالعه دقیق و مدیریت کارآمد دارد تا بتواند به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز